
Årsmodeller av SUZUKI SPLASH
Felfrekvens per årsmodell
Suzuki Splash är en kompakt stadsbil som lanserades 2008 och har blivit populär för sin smidighet och relativt rymliga interiör. Modellen är känd för att vara prisvärd och ekonomisk, vilket gör den till ett attraktivt alternativ för många förare som söker en pålitlig bil för stadskörning. Men hur står sig denna modell när det kommer till tillförlitlighet och besiktningsresultat?
Enligt data från besiktningarna visar det sig att Suzuki Splash har haft en del utmaningar när det kommer till tekniska problem. Genomsnittligt antal fel per 100 tester för årsmodellerna 2008 till 2012 ligger över genomsnittet för bilar av samma årsmodell. Till exempel, 2008 års modell har 355 fel per 100 tester, vilket är 5 procent högre än genomsnittet. Även 2009 och 2010 års modeller presterar sämre än genomsnittet med 5,5 respektive 9,3 procent fler fel. Det är först med 2013 och 2014 års modeller som Suzuki Splash visar bättre resultat, med 3,9 procent och 5,9 procent färre fel än genomsnittet.
Återkommande problem som framträder i besiktningsdata för denna modell inkluderar skador på bromsrör och slitage på fjädringar och däck. Specifikt har bromsrör skadats eller korroderats kraftigt i många fall, liksom fjäderbultar och däck med synliga skador. Dessa typer av slitagefel är inte unika för Splash, men de är värda att notera för potentiella köpare som kan behöva vara beredda på underhållskostnader.
Sammanfattningsvis är Suzuki Splash en bil som erbjuder en bra grund för stadskörning, men den har visat sig ha en del tillförlitlighetsproblem, särskilt i de tidigare årsmodellerna. Köpare bör vara medvetna om dessa potentiella fel och överväga att inspektera fordonet noggrant, särskilt om det handlar om äldre modeller. Det kan vara värt att fokusera på 2013 och 2014 års modeller för en något mer positiv besiktningshistorik.
