Däcken – detta behöver du veta när du köper eller säljer begagnad bil

Den viktigaste säkerhetsutrustningen på en bil är däcken. Däckens egenskaper och kvalitét kan vara avgörande både för komforten när du kör, greppet på vägbanan, och bilens bromssträcka. Olika bilmodeller har olika typer av däckbredd och tjocklek på däcken, som korrelerar till storleken och vikten på bilen. Både när du köper eller säljer en begagnad bil, är det viktigt vad som gäller just däck- när däcken är körbara, och när de bör bytas ut.

Till att börja med måste en bil ha däck beroende på säsong. Sommardäck på sommaren, och vinterdäck på vintern. I Sverige är det lag på att alla bilar ska ha godkända vinterdäck mellan den 1:a december och den 31:a mars, förutsatt att det är vinterväglag. Under övrig tid, förutsatt att att väglaget tillåter det, bör bilen ha sommardäck. Ingår både sommar och vinterdäck med köpet av den begagnade bilen? Det är också viktigt att både köparen och säljaren av en begagnad bil är införstådda i vad som ingår med bilen när den säljs, och att rätt däck för den gällande säsongen är monterade på bilen när den körs ifrån ägarbytet. Det gäller att vara särskilt uppmärksam på däcken på en begagnad bil som har varit avställd en period då den inte körts. Har säljaren inte kontrollerat och bytt däcken sedan avställningen, kan det hända att fel typ av däck för den aktuella säsongen vid bilaffären är monterade på bilen. I sådant fall måste däcken bytas ut innan köparen kör hem bilen. 

Varför har vi sommar och vinterdäck?

Skillnaden på sommar- och vinterdäck är både materialet och mönstret på däcken, där sommardäck är anpassade för att motverka vattenplaning på våta vägar, och vinterdäck är anpassade för att få bra grepp i snö och ishalka. För att veta att ett däck är godkänt som vinterdäck ska man kunna hitta symbolerna MS, som står för ‘mud and snow’ samt en symbol av en alptopp/snöflinga på sidan av däcket. När man väljer vinterdäck till sin bil finns det sedan två varianter att välja på: friktionsdäck eller dubbdäck. Bor man i de nordligare delarna av Sverige med mycket is på vägarna, kan det vara bra om bilen har dubbdäck, då dessa ger det bästa greppet vid ishalka. Bor man däremot längre söderut kan friktionsdäck vara tillräckliga, speciellt eftersom metallen i dubbdäck sliter väldigt mycket på isfria vägbanor. Just i och med det extra slitaget på vägbanorna som orsakas av dubbdäck finns det också enligt lag en tidsbegränsning på användandet av dubbdäck i Sverige. Enligt denna lag får dubbdäck endast användas mellan den 1:a oktober till och med den 15:e april, förutsatt att vägbanorna kräver det. För användandet av friktionsdäck finns det däremot enligt Svensk lag ingen tidsbegränsning. Därav kan friktionsdäck ibland också kallas åretruntdäck. Trots att det tekniskt sett är lagligt, är det inte att rekommendera att köra på friktionsdäck över sommaren. För det första sliter det mer på däcken, då de inte är anpassade efter värme, och för det andra hanterar friktionsdäck inte vattenplaning lika bra som sommardäck gör, och blir därför osäkrare att köra med om vägbanan är blöt. 

Måste däcken bytas ut snart, och är de körbara? Ha koll på mönsterdjupen

Vid körning slits självklart däcken, och med minskat mönsterdjup minskar också däckens greppförmåga på vägbanan. Nya däck har normalt ett mönsterdjup på ca 8-9mm. Enligt lagen är det minsta tillåtna mönsterdjupet för sommardäck 1,6 mm och för vinterdäck 3 mm, och att bli påkommen av polisen med för lågt mönsterdjup ger böter på 1200 kr. Av säkerhetsskäl rekommenderas det att däcken byts ut långt innan det lägsta mönsterdjupet nås. Om man köper en begagnad bil som har sommardäck med ett mönsterdjup på 1,8 mm får man alltså ta och räkna med inköp av nya däck i sin kostnadskalkyl. Nya däck kan kosta ett par tusen vardera, och det kan därför vara viktigt, speciellt för köparen av en begagnad bil, att mäta mönsterdjupet på alla däck som ingår i köpet innan man bestämmer sig för att göra affären klar. Exakt hur många säsonger man får ut av ett visst mönsterdjup är nästan omöjligt att säga. Det beror så klar på hur många mil bilen körs, men också på belastningen av bilen, temperatur, och vägkvalitén som bilen körs på. Väldigt löst brukar man säga att ett helt nytt däck bör hålla i 3500-5000 mil, men för ett begagnat däck är det förstås ännu svårare att uppskatta hållbarheten. Som köpare letar du efter så högt mönsterdjup som möjligt, och jämn slitning på alla fyra av bilens däck, då ojämnheter i slitningen kan indikera en bil som är felbelastad.