Årsmodeller av MITSUBISHI L200

Felfrekvens per årsmodell

Jämförelse av Mitsubishi L200 mot snittbilen av samma årsmodell.

Mitsubishi L200 är en robust pickup som har varit populär bland både privatpersoner och företag sedan den introducerades. Med sin kombination av lastkapacitet och terrängförmåga har modellen blivit ett pålitligt val för dem som behöver en arbetsbil. Genom åren har L200 genomgått flera uppdateringar och förbättringar, men hur står den sig egentligen när det kommer till tillförlitlighet?

Enligt besiktningsdata visar L200:s prestanda att den i många fall har fler fel än genomsnittet för bilar av samma årsmodell. Till exempel, årsmodellerna från 1997 till 1998 har betydligt högre genomsnittligt antal fel per 100 tester, med 488 respektive 569, vilket är 45,9 % och 67,8 % högre än genomsnittet. Årsmodellerna från 2000 till 2002 följer också samma mönster, men förbättras något med tiden, där 2018 och 2019 visar en mer tillfredsställande statistik med 123 och 107 fel per 100 tester, som är nära genomsnittet.

Bland de mest återkommande problemen för L200 hittar vi skador på bromsrör, kraftig rost på fordonets struktur och slitage på fjäderbultar och lager. Dessa problem är inte unika för L200, då de ofta förekommer i många äldre bilar, men de är värda att notera för potentiella köpare. Det är också värt att nämna att mönsterdjupet på däcken ofta är en källa till fel, vilket är en vanlig brist hos många fordon.

Generellt sett presterar L200:s senare årsmodeller bättre än de tidiga. Årsmodell 2016 och framåt har visat en markant minskning av defekter, med 163 fel per 100 tester för 2016 och 83 för 2021, vilket tyder på att Mitsubishi har gjort framsteg när det kommer till kvalitet och tillförlitlighet. Sammanfattningsvis kan man säga att medan L200 historiskt har haft sina problem, verkar den moderna versionen av modellen vara på rätt väg mot förbättrad tillförlitlighet.