
Årsmodeller av MERCEDES-BENZ EQC 400 AMG LINE
Felfrekvens per årsmodell
Mercedes-Benz EQC 400 AMG Line är en eldriven SUV som lanserades som en del av märkets satsning på elektrisk mobilitet. Med en kombination av stil och teknik har EQC blivit en intressant modell för både miljömedvetna och prestandaintresserade förare. Men hur står sig denna modell i verkligheten, med fokus på tillförlitlighet och vanliga problem som kan uppstå?
När vi granskar besiktningsdata för EQC 400 från 2020 och 2021 ser vi en positiv trend. Båda dessa årsmodeller har färre fel än genomsnittet för bilar av samma årsmodell. År 2020 rapporterades det 70 fel per 100 tester, vilket är 22 procent bättre än genomsnittet. År 2021 visade en liknande förbättring med 72 fel, vilket är 8 procent under det genomsnittliga antalet. Dessa resultat tyder på att EQC 400 är en relativt tillförlitlig bil, åtminstone under sina första två år på marknaden.
Tyvärr finns det några återkommande problem som ägarna bör vara medvetna om. Vanliga fel som har noterats inkluderar däckskador, där däck ofta rapporteras med bulor eller sprickor, samt osäkra bromsskivor och -trummor. Mönsterdjupet på däcken är också en punkt som ofta inte uppfyller kraven, vilket kan vara ett tecken på bristande underhåll snarare än ett specifikt konstruktionsfel.
År 2022 däremot, visar en annan trend. Med 82 fel per 100 tester hamnar denna årsmodell över genomsnittet för bilar av samma årsmodell, vilket indikerar att tillförlitligheten kan ha påverkats negativt. Här återkommer också många av de tidigare nämnda problemen, med ett ökat antal rapporter om nedslitna bromsbelägg och däckskador.
Sammanfattningsvis är Mercedes-Benz EQC 400 AMG Line överlag en tillförlitlig modell, särskilt under de första två åren. Men det är viktigt att ägare är medvetna om de vanliga problem som kan uppstå, särskilt med däck och bromsar, för att säkerställa en lång och problemfri ägandeupplevelse.
