
Årsmodeller av JAGUAR I-PACE
Felfrekvens per årsmodell
Jaguar I-PACE är en elbil som lanserades 2018 och har snabbt blivit en symbol för innovativ design och hållbar körning. Som Jaguars första helt elektriska SUV kombinerar I-PACE en sportig körupplevelse med modern teknik och en rymlig interiör. Men hur står sig denna modell när det kommer till tillförlitlighet och vanliga problem, baserat på data från bilbesiktningar?
Överlag presterar I-PACE bra i jämförelse med andra bilar av samma årsmodell. Genomsnittligt antal fel per 100 tester för I-PACE har minskat över åren, med 70 fel för 2018 som det högsta, och en förbättring till 50 fel för 2021. Jämfört med genomsnittet för bilar av samma årsmodell ligger I-PACE under med en minskning av fel med upp till 44 procent i de tidiga modellerna. Detta indikerar att modellen är relativt tillförlitlig i sitt segment.
Trots den övergripande positiva bilden finns det vissa återkommande problem att notera. Många av felen som rapporterats handlar om däck, där problem som mönsterdjup under kraven och skador på däck är vanliga. Även bromsskivor och styrleder har noterats som områden med slitage, vilket är typiska problem för många bilar snarare än specifika för just I-PACE.
Årsmodellerna 2018 och 2019 visar en tydlig överrepresentation av fel i jämförelse med genomsnittet för bilar av samma årsmodell. Från 2020 och framåt har I-PACE dock lyckats förbättra sin status, med 2021 års modell som den mest tillförlitliga med endast 50 fel per 100 tester. 2022 års modell ligger något högre på 55 fel men är fortfarande konkurrenskraftig. Sammanfattningsvis, om man letar efter en elbil med bra prestanda och relativt få problem, är Jaguar I-PACE ett intressant alternativ, särskilt i de senaste årsmodellerna.
